Eventyrlige barneklær

Småkassen snakket med Kristine Vikse om historien til MeMini

by Mona Nijhof

Kristine Vikse er designer bak Memini

Tidløs design inspirert av klassiske eventyr. Plagg i delikate farger som kan gå i arv og brukes året rundt. Memini, det norske klesmerket for barn, har truffet en nerve i markedet for barneklær med sin nordiske nostalgi.

Trebarnsmor og designer Kristine Vikse er kvinnen bak Memini. Da de tre guttene hennes var små, sydde hun mye av barneklærne selv. Gensere med tegneserier i billigprodusert bomull var ikke så attraktivt for en nostalgiker som henne.

Klærne hennes vekket interesse, og snart var hun i gang med et lite studio før hun utviklet en egen merkevare i 2005 og startet butikk i 2006. Det ble en kjempesuksess fra dag én.

— Det fantes veldig lite egne barneklesbutikker på den tiden, det var få norske merker. Vi traff en nerve i markedet som var veldig klar for vår stil, sier Vikse, som holder til i Haugesund.

Flere forhandlere ble raskt interessert i de drømmende plaggene og bare etter halvannet år måtte hun legge ned butikken. Hun ville konsentrere seg om bygging av merkevaren og samarbeid med gode forhandlere. Siden den gang har Memini rukket å bli et av de mest solgte norske barneklesmerkene.

Kulturarv

Memini betyr «å minnes, å erindre.»

Memini betyr «å minnes, å erindre.» Dette er essensen i merkevaren Memini, som baserer seg på nordisk strikketradisjon og kulturarv. Selv vokste Vikse opp med eventyr fra fortellere som Carl Larsson, Astrid Lindgren, Torbjørn Egner og Elsa Beskow.

— Jeg er opptatt av å ta vare på historie og tradisjoner. Det er det som inspirerer meg. Disse historiefortellerne skapte noe veldig varig og er alltid like aktuelle, sier hun.

I Vikse sin familie er det både journalister og lokalhistorikere som har skrevet bøker om nettopp lokalhistorie. Denne ideen om å ta vare på fortiden, å skape noe varig, gjennomsyrer merkevaren til Memini. I både design og produksjon av klærne, er Vikse derfor opptatt av kvalitet i alle ledd, slik at plaggene holder seg fine lenge. Når hun ser barn i plagg fra kolleksjoner som er 8-9 år gamle, som er like fine, rykker det i hjerteroten.

Vikse er også opptatt av at klærne skal være til helårsbruk og at de passer til det nordiske klimaet.

— Memini er bærekraftig, både på grunn av kvaliteten, tidløsheten og varigheten på designet, sier hun.

Men Memini er også god på å fornye seg, å ta inn det moderne men samtidig ta vare på det klassiske designet, gjerne detaljer og strikkemønstre fra norske håndverkstradisjoner. Som designer og bakgrunn som trend- og produktrådgiver, har Vikse et godt øye for hva som beveger seg i markedet.

— Jeg har opplevd at jeg er tidlig ute når jeg kommer med en ny fargekolleksjon. Jeg fanger gjerne opp noe som ligger der ute, men jeg tilpasser det til vår stil. Vi kan for eksempel gradvis forandre litt på fargeskalaen, selv om den holder seg i det nostalgiske segmentet, sier hun.

Kundene til Memini er typisk opptatt av kvalitet, varighet og design. Men det skal også være en fornuftig pris, sier Vikse.

«Personlig shopper» for barn

«Personlig shopper» for barn

Memini er en av hovedleverandørene til «Småkassen,» som er en slags «personlig shopper» for barn. Her kan kunden abonnere på en kasse med nøye utvalgte klær, produkter og leker tilpasset barnets alder. Første kasse kommer når barnet blir født, så hver 2-3 måned, avhengig av veksten, frem til barnet er 6 år.

Bak det unike konseptet står ekteparet og fembarnsforeldre Mona og Mark Nijhof. De har god erfaring med valg av klær og produkter til sine små, hva som varer og hva som finnes på markedet, og bruker nå sin kunnskap til å hjelpe sine kunder.

Mona Nijhof velger ut det som skal i kassen til enhver tid. Småkassen har fokus på kvalitet i alle ledd.

— Det er viktig at klærne har god kvalitet. De skal helst være økologiske, snille mot barnehud, praktiske og fine å se på, sier hun.

For Småkassen var valget av Memini basert på at både klærne og konseptet passet bra til deres eget, med fokus på god kvalitet og design.

— Jeg falt for de vakre, tidløse og nostalgiske klærne, og at de har klær både til fest og hverdag, sier Mona Nijhof.

Hun understreker at hun selv kan gå god for den unike kvaliteten til Memini.

— Jeg har selv veldig god erfaring med dette merket, og klærne har gått i arv, sier hun.

Spennende samarbeid

Viksen fra Memini sier Småkassen er et spennende konsept for dem å samarbeide med

Viksen fra Memini sier Småkassen er et spennende konsept for dem å samarbeide med.

— Dette er en forhandler som er gode på å profilere merkevaren og har en sunn tilnærming til at det er barneklær de profilerer. Det er viktig at det er i tråd med vårt konsept, sier Vikse.

For verken valg av leverandører eller produsenter er overlatt til tilfeldighetene for Memini.

— Vi er opptatt av å ha produsenter som har alle sertifiseringer i orden og er opptatt av etisk og miljøvennlig produksjon. Vi ser at det stadig er en økning hos kundene når det gjelder miljøbevissthet, avslutter Vikse.

-Mona

Back